Srebrenik.NET / Sport / Fudbal / Čudesni leksikon nogometa (6. dio)

Čudesni leksikon nogometa (6. dio)

Zašto fes i dres nisu mogli biti zajedno Zašto Torcida mrzi hajdučku košulju Zašto su Horde zla odlučile da budu stari muslimani i kako je Velež postao sjena nad najtoplijim gradom

Usporedba muslimanskoga pokrivala za glavu i dresa nogometnog kluba mogla je čovjeka koštati odlaska na informativni razgovor prekršajne kazne ili trideset dana zatvora — Velež je bio vječiti drugi nikad nije osvojio titulu prvaka i najveća je klupska žrtva raspada Jugoslavije — Najboljom nogometnom publikom proglasili smo onu koja je postala najmilitantnija a klubovi velike četvorke natjecali su se u fanatizmu i ludilu svojih navijača

BOJA FESA BOJA DRESA uzrečica koja se među navijačima FK Sarajeva prvi put čula krajem osamdesetih Sigurno je postojala i ranije ali nije se izgovarala- vjerojatno iz sigurnosnih razloga Dok je Služba državne bezbjednosti radila posao zbog kojega je stvorena tj dok je zastrašivala građane usporedba muslimanskoga pokrivala za glavu i dresa nogometnog kluba mogla je čovjeka koštati odlaska na informativni razgovor prekršajne kazne od trideset dana zatvora ili nečega još ozbiljnijeg ako mu bude pronađen još koji grijeh neprikladna metafora ili usporedba Zbog čega fes i dres nisu išli zajedno dok god je SFRJ bila ozbiljna država? Mogao bi se to upitati totalni stranac predstavnik međunarodne zajednice koji se poželi baviti fenomenima domaćeg nogometa a u čudu bi se mogli naći i budući naraštaji Bosanaca Što je to destruktivno i policiji sumnjivo u fesu koji se sedamdesetih i osamdesetih prije mogao vidjeti na glavi zalutalog turiste nego u domorodca islamske vjeroispovijesti? Ništa Dok god ne bude doveden u vezu s majicom jednoga nogometnog kluba

Radi se o specifičnoj ideološkoj formuli u najužoj vezi s pojmom bratstva i jedinstva Evo kako je razmišljao SDB a po nalozima i naputcima neke komisije u Centralnome komitetu: svođenje višenacionalnog i nekonfesionalnog simbola dres nogometnog kluba na razinu jednonacionalnog i religijski obojenog simbola zapravo znači širenje vjerske i nacionalne nesnošljivosti Dakle rušenje temelja socijalističkog samoupravnog sistema i vrijeđanje tekovina revolucije A u slučaju ambicioznijeg isljednika ili sudije općinskoga suda u Banovićima ili Busovači možda bi usporedba fesa i dresa mogla biti protumačena i kao kontrarevolucionarna djelatnost ili poziv na rušenje vlasti radničke klase U svakom slučaju ozbiljan grijeh je u pitanju Uzalud će griješnik objašnjavati da nije mislio ozbiljno da bi samo glupan mogao klub Svetozara Vujovića i Želimira Vidovića smatrati muslimanskim Uzalud će se pozivati na desetine i stotine Srba Hrvata Albanaca Makedonaca i Slovenaca koji su imali bilo kakve veze s FK Sarajevom Uzalud će zapomagati i zaklinjati se da je klub od godine svoga osnivanja dakle od 1946 bio kovačnica bratstva i jedinstva da je i osnovan kao projekat KPJ i političkoga vođstva Narodne republike BIH i da su u njegovoj izgradnji sudjelovali omladinci i omladinke našega grada Na radnim se akcijama budila ljubav prema bordo boji Iza vrhova Trebevića nakon izljevanja betona za tribine i prenošenja cigli i kamenja poslije napornoga radnog dana i radničkoga pregalaštva zalazilo je bordo sunce i nekoliko sati kasnije svitala je bordo zora Uzalud će krivca hvatati poetski zanos komunizma Nakon što je boju fesa usporedio s bojom dresa on je samome sebi presudio Odreći će ga se i klub i navijači i njegovi najbližnji Proći će godine prije nego što bude zaboravljen njegov strašni grijeh Ali on nije nastradao jer je mislio politički loše nego je stradao jer mu se svidjela rima Zbog jednostavnih i banalnih rima robijale su generacije bivših Jugoslavena Boja fesa boja dresa je među rijetkima koje su imale veze s nogometom Krajem osamdesetih u vrijeme kada se slobodno širila čaršijom rima je imala novu funkciju koja je bila u skladu s novim postkomunističkim političkim stremljenjima Njome su navijači Sarajeva pred navijačima Želje htjeli istaknuti utemeljenost svoga identiteta Već im se navrh glave bila popela priča o tome kako je NK Željezničar urbani klub starih Sarajlija E oni su odlučili biti klub starih muslimana Ali čak ni u tome nije bilo ideološke poruke Mnogi bi katolik i pravoslavac rado pristao da su boja fesa i dresa iste boje samo da ima čime mučiti modroga komšiju

KIŠA PADA SRBIJA PROPADA VJETAR PIRI A BOSNA SE ŠIRI ovu ironičnu pjesmicu zapjevala je na Grbavici Željina publika na posljednjoj predratnoj utakmici s Partizanom
Kroz Hrvatsku je već bio protutnjao rat nad Bosnom se polako smrkavalo a Manijaci su se prosto zajebavali Međutim Milan Zorić urednik televizijskoga dnevnika objavio je prilog o teškome nacionalističkom incidentu na Grbavici Nekoliko mjeseci kasnije Zorić odlazi na Pale a stadion na Grbavici postaje prva žrtva paljenica bosanskohercegovačko g nogometa

ROĐENI ROĐENI KRAJ NERETVE ROĐENI pjevali su navijači Veleža dok su se tresle tribine pod Bijelim brijegom Na goloj kamenitoj planini bilo je ispisano Titovo ime rijeka je tekla ispod svih svojih mostova a favoriti su padali na koljena Bila je to jedna od ljepših premda jednostavnijih navijačkih pjesama i jedna od rijetkih čiji refren nije spjevan na tuđu melodiju Velež je bio vječiti drugi nikad nije osvojio titulu prvaka i najveća je klupska žrtva raspada Jugoslavije Njegovi najveći asovi ljudi po kojima se imenovalo jedno nogometno vrijeme više nikada neće zajedno sjesti za isti kafanski stol niti će od kluba primiti ista priznanja ružne satove i plakete za ono što su značili sedamdesetih godina Velež je sjena nad najtoplijim našim gradom

BILI SU BILI VRHOVI PLANINA BILA JE KOŠULJA HAJDUČKOGA SINA glasi refren stare himne navijača Hajduka iz vremena dok se nisu nazivali Torcidom Pjesmu su snimili Dubrovački trubaduri a još se i danas redovno pušta s razglasa stadiona na Poljudu Međutim previše je naivna pjevna i bezazlena da bi ju navijači novoga doba pjevali Reklo bi se čak da se Torcida srami te pjesme To nije neobično jer bi se slične sramili i navijači drugih klubova Lom u domaćem nogometnom navijaštvu dogodio se još prije posljednjega rata Bilo je to sredinom osamdesetih kada je britanska navijačka potkultura došla u modu pa smo se počeli ugledati u njih Slike tuča i nereda punile su nam oči i srca a hejselska tragedija kod nas je izazvala kontraefekat Umjesto da se užasnemo i sledimo kao što se užasnuo i sledio zapadni svijet počeli smo snivati vrijeme kada ćemo i sami s bejzbol palicama noževima i dimnim bombama zaratiti protiv neprijatelja Najboljom nogometnom publikom proglasili smo onu koja je postala najmilitantnija a klubovi velike četvorke natjecali su se u fanatizmu i ludilu svojih navijača Međutim kako svaka forma mora imati svoj sadržaj tako su i naši navijači morali naći nešto za što bi vezali svoju ratobornost a što nije smjelo imati izravne veze s nogometom Jer nitko se nikada nije tukao i ubijao zbog nogometa Tako se na stadionima pojavio nacionalizam tribine su počele odjekivati od političkih parola a pjesme o bijelim košuljama postale su reliktom naivne i nevine prošlosti One prošlosti koja iz perspektive nogometnog navijača današnjice treba biti zaboravljena U međuvremenu su zapadnoeuropski stadioni dovedeni u red engleski navijači su postali poznati po miroljubivosti a onima koji to nisu policija je zabranila da ulaze u krug od dva kilometra oko stadiona Odlučili smo biti posljednji divljaci i čuvari tradicije koju su svi drugi napustili

UBIJ UBIJ SRBINA jedna od najkraćih navijačkih pjesmica na svijetu Može se čuti na svakoj utakmici kada neki hrvatski klub igra protiv nekog srpskog kluba Ili na utakmicama u kojima na protivničkoj strani sudjeluje barem jedan Srbin Sportskim reporterima ova pjesmica ne ide na živce nego govore o krasnoj publici koja je naš dvanaesti igrač Ubij ubij Srbina moglo se čuti i u Sarajevu za rijetkih poslijeratnih gostovanja srpskih nogometaša Čudno je to navijačko ugledanje i imitiranje Što je u nekoj zemlji nogomet lošiji to navijači manje o njemu znaju ali više imitiraju Kako je krenulo na kraju će se na Balkanu pjevati samo tužne pjesme navijača Arsenala one koje su spjevane za slučaj kad londonski klub izgubi Svi smo u posljednjih desetak godina zapravo ispali iz lige a da to nismo shvatili ili nam još nitko nije rekao Kada jednom shvatimo bit će kasno Nakon što neka stvar predugo tone postane sasvim izvjesno da se više nikada neće vratiti na površinu Tako glasi fizikalno pravilo naše nogometne i ljudske propasti

UBIJ ZAKOLJI HAJDUK POSTOJI A GDJE JE DINAMO DINAMOOOO pjevali su navijači Hajduka u vrijeme dok se Dinamo protiv volje njegovih navijača zvao Croatia Ali ga nitko osim Tuđmana nije tako zvao Skoro deset godina navijači Dinama skandirali su ime kluba koji u to vrijeme nije postojao dok o onome koji jest postojao nikad na maksimirskim tribinama nije otpjevana nijedna jedina pjesma O Croatiji su se pjevale samo pogrdne pjesme Pjevali su ih navijači suparničkog kluba i time zatvarali krug jednoga od najzanimljivijih paradoksa domaćeg postkomunističkog nogometa Nakon što prođu godine bit će to još jedan podatak iz nogometne povijesti koji neće razumjeti oni koji ga nisu doživjeli

Autor: Miljenko Jergović

Ostavi komentar